ІМПРЕСІОНІСТИЧНИЙ ІНТЕРТЕКСТ У РОМАНІ О. УАЙЛЬДА «ПОРТРЕТ ДОРІАНА ҐРЕЯ»

Автор(и)

  • O. NIKOLENKO
  • H. TALOVYRIA
  • I. TYMINSKA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2490.2020.32.202449

Ключові слова:

Оскар Уайльд, імпресіонізм, інтертекст, мистецький контекст, художній образ, портрет, роман, англійська література

Анотація

У статті розглянуто мистецький інтертекст у романі О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея», зумовлений розвитком імпресіонізму в образотворчому мистецтві й у художній літературі Європи на межі XIX–XX століть. «Портрет Доріана Ґрея» – це роман перехідного типу, в якому поєднано риси традиційної та новітньої поетики, зумовленої активним розвитком модернізму в європейському мистецтві. Імпресіонізм, який спершу сформувався у французькому живописі наприкінці XIX ст., на межі віків посів міцні позиції в художній літературі, що засвідчує роман О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея». Мистецький інтертекст твору визначає захоплення автора ідеями Дж. Рескіна, У. Пейтера, творчістю прерафаелітів, спадщиною художників-імпресіоністів і японською естетикою укіє-е, яка вплинула на розвиток європейського імпресіонізму. Важливу роль у романі відіграють згадки про знакові для імпресіоністів виставки – Grosvenor (Лондон) і виставки Жоржа Пті на вулиці Сез (Париж). О. Уайльд активно використовував поетику імпресіонізму в романі, що виявилося в різноманітних засобах створення портретних характеристик, замальовках природи й міста, мистецьких алюзіях та ремінісценціях. Це засвідчує перехід жанру англійського роману до модернізму. Імпресіоністичний інтертекст у «Портреті Доріана Ґрея» розширив межі романної структури, зробивши акцент не на зовнішньому зображенні, а на вираженні суб’єктивних вражень і відчуттів, які, на думку О. Уайльда, має закарбувати нове мистецтво.

Посилання

Andreev, L. (2005). Impressionizm. Videt. Chuvstvovat. Vyrazhat [Impressionism. See. Feel. To express]. Moskva: Geleos [in Russian].

Kartceva, E. A. (2019). Dinamika khudozhestvennoi vystavki. Kulturnaia interpretatciiac [The dynamics of the art exhibition. Cultural interpretation]. Moskva; Berlin: Direkt: Media [in Russian].

Krespel, Zhan-Pol. (2012). Povsednevnaia zhizn impressionistov. 1863–1883 [Everyday life of the impressionists. 1863–1883]. Moskva: Palimpsest: Molodaia gvardiia [in Russian].

Vaild, O. (2012). Portret Doriana Greia [The Picture of Dorian Gray] (R. Dotsenka, Trahs). Kyiv: A-BA-HA-LA-MA-HA [in Ukrainian].

Wilde, Oscar. (2018). The Picture of Dorian Gray. Kharkiv : Folio.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Літературознавство