THE ROLE OF ARTISTIC DETAIL IN THE STRUCTURE OF THE NOVEL ʺTHE PICTURE OF DORIAN GRAYʺ BY O. WILDE

Автор(и)

  • A. SHTEPA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2490.2018.29.191279

Ключові слова:

Оскар Уайльд, роман, естетизм, художня деталь, символ, традиція, новаторство

Анотація

Художня деталь є однією з найменших структурних одиниць твору, проте в ній сконцентровані й особливості світобачення митця, і специфіка художньої образності, й особливості художнього світу письменника. Портрет як провідна художня деталь у романі О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея» має багатошарову семантику, втілюючи різні сенси: філософський, психологічний, міфопоетичний. Художня деталь у творі О. Уайльда повертається різними гранями та значеннями, стаючи виразним символом, який зазнає різних потрактувань. Функції художньої деталі – портрета – в романі О. Уайльда різноманітні. Зміни на портреті відображають учинки героя, його гріхи та глибину морального падіння. З іншого боку, портрет віддзеркалює його психологічні стани, роздуми, суперечності, а також відчуття провини. Крім того, портрет як художня деталь поєднує в собі готичну й міфологічну традицію, реальне й фантастичне. Портрет є художнім центром твору, перетином його сюжетних ліній, початком і кінцем життєвих доль героїв. Художня деталь – портрет – тісно пов’язаний із мистецтвом парадоксів, теорією естетизму й філософськими роздумами О. Уайльда. Лорд Генрі, який своїми філософськими сентенціями дав поштовх до розвитку свідомості Доріана Ґрея, створив відповідне тло для розвитку образу головного героя і художньої деталі, яка засвідчує його трансформації. З допомогою фантастики письменник надає художній деталі динамізму, адже портрет змінюється протягом твору відповідно до змін головного героя. Отже, портрет засвідчує зв’язок мистецтва й життя. Водночас як художній витвір портрет отримує множинність сенсів (інтелектуальних і образних), утверджуючи багатозначність і невичерпність мистецтва.

Посилання

Averintcev, S. S., Andreev, M. L., & Gasparov, M. L. (1994). Kategorii poetiki v smene literaturnykh epokh [Categories of Poetics in the ChangeLiterary Epics]. In P. A. Grintcer (Ed.). Istoricheskaia poetika. Literaturnye epokhi i tipy khudozhestvennogo soznaniia [Historical Poetics. Literary epochs and typical types of consciousness], (pp. 3–38). Moskva: Nasledie [in Russian].

Akroid, P. (1993). Poslednee zaveshchanie Oskara Uailda [The Last Annunciation of Oscar Wilde]. Moscow [in Russian].

Anikin, G. V., & Mikhalskaia, N. G. (1985). Istoriia zarubezhnoi literatury [History of the World Literature]. Moskva: Vyssh. shk. [in Russian].

Bakhtin, M. M. (1975). Voprosy literatury i estetiki [The issues of Literature and aesthetics]. Moskva: Khudozh. litra [in Russian].

Belinskii, V. G. (1953). Obiasnenie na obiasnenie po povodu poemy Gogolia «Mertvye dushi» [Explanation for explanation abot the poem of Gogol”the dead souls”]. Poln. sobr. soch., T. 6: Stati i retcenzii 1842–1843 [Complete collection of works, Vil.6. Articles and reviews from 1842to 1843]. Moskva: Izdvo AN SSSR [in Russian].

Belinskii, V. G. (1926). Poln. sobr. soch. (Vol. XII) [Complete collection of works Vol. XII]. Moskva: Gosizdat [in Russian].

Dobin, E. S. (1981). Siuzhet i deistvitelnost. Iskusstvo detali [Story and reality. Art of the details]. Leningrad: Sov. pisatel [in Russian].

Hrom’iak, R. T., Kovaliv, Yu. I., & Teremko, V. I. (1997). Literaturoznavchyi slovnykdovidnyk [Literary dictionaryreference]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Kovaliv, Yu. I. (Ed.) (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia. Vol. 1 [Literary encyclopedia. Vol. 1]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Pospelov, G. N. (1978). Teoriia literatury [Theory of Literature]. Moskva: Vyssh. shk. [in Russian].

Wilde, Oscar. (1979). The Picture Of Dorian Grey. Selections. Moscow: Moscow Progress Publishers [in London, 1979].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Літературознавство