ADVENTURE MOTIVES IN JACK LONDON’S NOVEL «HEARTS OF THREE»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2490.2018.29.191284Ключові слова:
Джек Лондон, роман, мотив, авантюрно-пригодницькі мотиви, образ, сюжет, темаАнотація
У статті розглянуто поняття «мотив» у аспекті його теоретичного змісту й конкретно-історичній реалізації на різних етапах літературного процесу та у спадщині митців. Головний об’єкт уваги – це роман Джека Лондона «Серця трьох» як яскравий приклад утілення авантюрно-пригодницьких мотивів у художній літературі XX ст. Установлено, що мотив як формально-змістова одиниця виконує структуротвірну, динамічну, імагогічну, жанротвірну та стильову функції. Він є реалізацією теми, рушієм сюжету, впливає на характеристику образу, сприяє творенню художнього світу загалом. У мотиві виявляється діалектика форми та змісту, загального та індивідуального. У кожного письменника свій спектр мотивів, що дозволяє визначити домінанти творчості, своєрідність світобачення, еволюцію художнього методу, традиції та новаторство митця.Характерною особливістю художнього світу Джек Лондона є розгалужена мотивна організація.
Мотивне мислення притаманне митцеві на всіх етапах його творчого шляху. У романі «Серця трьох» виявлено складну систему мотивів, які розвиваються у наступних, повторюються, поєднуються, розкладаються, накладаються, трансформуються. Мотиви охоплюють усі рівні твору Джека Лондона (фабульно-сюжетний, композиційний, образний, жанровий, стильовий та ін.) і дозволяють розглядати його текст різнобічно.
У романі «Серця трьох» виокремлено такі авантюрно-пригодницькі мотиви, як випробування, мандри героїв, порівняння сучасної та давньої цивілізацій, кохання, пошуку скарбів. Ці мотиви обумовлені не тільки творчою еволюцією митця, а й взаємодією різних видів мистецтва на початку XX ст. – літератури й кіно.
Посилання
Denisova, T. N. (1978). Dzhek London. Zhittia i tvorchist [Jack London. Life and creativity]. Kiev: Dnipro (in Russian].
Kushnirova, T. (2004) Motyv yak literaturoznavcha katehoriia: oznaky i typolohiia [Motive as a literary category: features and typology]. In Zbirnyk naukovykh prats Poltavskoho derzhavnotio pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka [The collection of scientific works on PoltavaV.G.korolenko National Pedagogical University]. (Is. 1 (34)), (pp. 3-11). Poltava, 2004 [in Ukrainian].
Hrom'iak, R. T., Kovaliv, Yu. I., &Teremko, V. I. (1997). Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk[Literary dictionary-reference]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].
Pashchenko, M. (2008). Variatyvno-intehratsiinyi pidkhid u doslidzhenni motyvu v noveli [Variant-integration approach in the study of motive in a short story]. Istoryko-literaturnyi zhurnal [Historical-literary journal], 15, 215-225 [in Ukrainian].
Reesman, J. C. (2017). Tramps and hobos: Adventure and anguish in Mark Twain and Jack London. In Mark Twain Annual, (Vol. 15), (pp. 71-105).
Rylov, K. (2005). Nadliudyna Dzhek London [Overman Jack London]. Zarubizhna literatura [World Literature], 4, 1-3 [in Ukrainian].
Tymchenko, A. (2010). Struktura motyvu: do pytannia teoretychnoho osmyslennia [Structure of the motive: to the question of theoretical comprehension]. InL. S. Berbenets (Ed.). Liter at uroznavchi obrii. Pratsi molodykh uche-nykh [Literary studies. The scientific works of young researchers]. (Is. 17), (pp. 5-8). Kyiv: Instytut literatury im. T. H. Shevchenka NAN Ukrainy [in Ukrainian].|