ТИПОЛОГІЯ ГРОТЕСКНИХ ФОРМ У ТВОРЧОСТІ Е. Т. А. ГОФМАНА Й М. БУЛГАКОВА («КРИХІТКА ЦАХЕС НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР» І «СОБАЧЕ СЕРЦЕ»)

Автор(и)

  • O. NIKOLENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.27.191666

Ключові слова:

Е. Т. А. Гофман, М. Булгаков, гротеск, романтизм, модернізм, гротескний світ, мотив перетворення, образ, «двійники», поетика «дивного»

Анотація

У статті уточнено визначення поняття «гротеск» і його провідних ознак: синтетизм, цілісність,  різновекторність  смислів,  динамізм,  моделювання  і  концептуальність,  поетика

«дивного». Гротеск здатен виявити приховану сутність явищ реальної дійсності, а також процеси людської психіки, свідомості й підсвідомості. Гротеск відкритий до різних смислів, що дозволяє його використовувати письменникам різних епох, напрямів, течій. Гротеск – історична категорія, яка видозмінюється й наповнюється різним змістом, виконує різні функції залежно від викликів часу.

Особливу увагу в статті приділено романтичному і модерністському гротеску, які представлені в творчості німецького письменника Е. Т. А. Гофмана і російського письменника М. Булгакова. У статті здійснено компаративний аналіз повістей «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» Е. Т. А. Гофмана й «Собаче серце» М. Булгакова.

Посилання

Bakhtin, M. M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Creativity of Francois Rabelais and the folk culture of the Middle Ages and the Renaissance]. Moskva: Khudozhestvennaya literatura [in Russian].

Bulgakov, M. A. (1989). Sobache sertse [Heart of a Dog]. In M. A. Bulgakov, Izbrannye proizvedeniia : v 2 t. (Vol. 1, рр. 454-545). Kiev: Dnіpro [in Russian].

Gete, Y. V. (1980). Ob arabeskakh [About arabesques]. In Y. V. Gete, Sobranie sochinenii : v 10 t. (Vol. 7, рр. 168-216). Moskva: Khudozhestvennaya literatura [in Russian].

Hofman, E. T. A. (2003). Krykhitka Tsakhes na prizvysko Tsynober [A Small Zaches, called Cinnabar]. Kyiv: Ababahalamaha [in Ukrainian].

Dezhurov, A. S. (1996). Grotesk v nemetskoy literature XVIII veka [Grotesque in the German literature of the XVIII century]. (PhD Thesis). Moskva [in Russian].

Denisov, V. D. (2009). Gogolevskie “Arabeski” [Gogol's “Arabesque"]. Sankt-Peterburg: Nauka [in Russian].

Zhan, Pol. (1981). Prigotovitelnaya shkola estetiki [Preparatory school of aesthetics]. Moskva: Nauka [in Russian].

Kant, I. (1994). Kritika sposobnosti suzhdeniya [Criticism of Judgment]. Moskva: Nauka [in Russian].

Mann, Yu. V. (1966). O groteske v literature [About the grotesque in the literature]. Moskva: Sovetskiy pisatel [in Russian].

Mann, Yu. V. (1969). Russkaya filosofskaya estetika [Russian philosophical aesthetics]. Moskva: Nauka [in Russian].

Menglinova, L. B. (1982). Grotesk v russkoy sovetskoy proze 1920-kh godov [Grotesque in the Russian Soviet prose of the 1920s]. (PhD Thesis). Tomsk [in Russian].

Nіkolenko, O. M., & Sharbenko, T. V. (2009). “Stolichniy tekst” M. Gogolya і M. Bulgakova [“Metropolitan text” by M. Gogol and M. Bulgakov]. Poltava: ASMІ [in Russian].

Chyzhevskyi, D. I. (2003). Pro «Shynel» Hoholia [About the "Overcoat" by Gogol]. In V. Ageєva (Ed.), Sorochynskyi yarmarok na Nevskomu prospekti. Ukrainska retseptsiia Hoholia (pp. 205-229). Kyiv: Fakt [in Russian].

Shalahinov, B. B. (2011). Amadei Hofman i Amadei Motsart: shche raz pro muzychnist romantychnoi prozy [Amadeus Hoffman and Amadeus Mozart: once more about the musicality of romantic prose]. In VII Mizhnarodni Chycherinski chytannia «Svitova literaturna klasyka u «velykomu chasi» (рр. 148-149). Lviv: LNU [in Ukrainian].

Shlegel, F. (1983). Lektsii o dramaticheskom iskusstve i literature [The lectures about dramatic art and literature]. Estetika, filosofiya, kritika. (Vol. 1). Moskva: Nauka [in Russian].

Eykhenbaum, B. M. (1969). Kak sdelana «Shinel» Gogolya [How is Gogol's "Overcoat" made]. In O proze : sb. statey (рр. 306-326). Leningrad: Khudozhestvennaya literatura [in Russian].

Bachtin, M. (1969). Die groteske Gestalt des Leibes. München: Carl Hanser Verlag.

Bachtin, M. (1990). Wolfgang Kaysers Theorie des Grotesken. In Literatur und Karneval. Zur Romantheorie und Lachkultur (рр. 24-31). Frankfurt/M.

Flögel, K. F. (1788). Geschichte des Groteske-komischen. München: G.Müller.

Kayser, W. (1954). Das Groteske in Malerei und Dichtung. München.

Kayser, W. (1957). Das Groteske. Seine Geschtaltung in Malerei und Dichtung. Oldenburg.

Möser, J. (2000). Harlekin oder Vertheidigung des Groteske-komischen. Neuausgabe Edition Mnemosyne, Neckargmünd.

Schneegans, H. (1914). Geschichte des grotesken Satire. München.

##submission.downloads##

Як цитувати

NIKOLENKO, O. (2020). ТИПОЛОГІЯ ГРОТЕСКНИХ ФОРМ У ТВОРЧОСТІ Е. Т. А. ГОФМАНА Й М. БУЛГАКОВА («КРИХІТКА ЦАХЕС НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР» І «СОБАЧЕ СЕРЦЕ»). Філологічні науки, (27), 5–13. https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.27.191666

Номер

Розділ

Літературознавство