THE THEORY AND HISTORY OF THE GROTESQUE IN THE EUROPEAN LITERATURE (THE DYNAMIC OF THE NOTION)

Автор(и)

  • O. NIKOLENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.26.191844

Ключові слова:

гротеск, романтизм, реалізм, образ, роман, стиль, жанр, Е. Т. А. Гофман, М. Гоголь

Анотація

Статтю присвячено теорії та історії формування й розвитку гротеску в європейських літературах. Простежено динаміку та різновиди поняття «гротеск». Головну увагу приділено визначенню гротеску та його семантиці в літературному процесі. Витоки гротеску виявлено вже в античних міфах, згодом гротеск набував різних форм. Терміни «гротеск», «мореск»,

«арабеск» тривалий час використовувалися як синоніми.  У статті пояснено різницю між ними, а також визначено конститутивні ознаки гротеску.

У статті розглянуто погляди дослідників (з-поміж яких Ф.  Шлегель, Ф.  Шеллінг, Г. Шнеєганс, В. Кайзер) стосовно природи гротеску. Особливу роль у розвитку теорії гротеску відіграли праці М. Бахтіна, який дослідив своєрідність гротеску в добу Середньовіччя, а також у подальші епохи (Відродження, бароко, романтизм та ін.). Серед ключових ознак гротеску М. Бахтін виділив карнавал, фантастику, сміх, жахливість створеного художнього світу для людини та ін.

Гротеск визначено як принцип художньої типізації, що ґрунтується на поєднанні різнорідних елементів у єдину художню цілість або розкладання їх, що призводить до утворення нових естетичних структур, які виявляють приховану сутність подій і явищ. Гротеск – історична категорія, яка видозмінюється й наповнюється різним змістом, виконує різні функції залежно від викликів часу.

Посилання

Bahtin, M. M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaja kul'tura srednevekov'ja i Renessansa [Creativity of Francois Rabelais and the folk culture of the Middle Ages and the Renaissance]. Moskva: Hudozh. Lit [in Russian].

Gete, J. V. (1980). Ob arabeskah [About arabesques]. Moskva: Hudozh. Lit. [in Russian].

Efremova, T. F. (2000). Novyj slovar' russkogo jazyka [New Dictionary of Russian. Explanatory and educational]. Moskva: Rus. Yazyk [in Russian].

Dezhurov, A. S. (1996). Grotesk v nemeckoj literature XVIII veka [Grotesque in the German literature of the XVIII century]. Moskva [in Russian].

Denisov, V. D. (2009). Gogolevskie «Arabeski» [Gogol's "Arabesque"]. Sankt-Peterburg: Nauka [in Russian].

Kant, I. (1994). Krytyka sposobnosty suzhdenyia [Criticism of Judgment]. Moskva: Nauka [in Russian].

Mann, Ju. V. (1966). O groteske v literature [About the grotesque in the literature]. Moskva: Sov. pisatel [in Russian].

Mann, Ju. V. (1969). Russkaja filosofskaja jestetika [Russian philosophical aesthetics ]. Moskva: Nauka [in Russian].

Menglinova, L. B. (1982). Grotesk v russkoj sovetskoj proze 1920-h godov [Grotesque in the Russian Soviet prose of the 1920s]. Tomsk [in Russian].

Rihter, Zhan Pol'. (1981). Prigotovitel'naja shkola jestetiki [Preparatory school of aesthetics]. Moskva: Nauka [in Russian].

Nіkolenko, O. M., & Sharbenko, T. V. (2009). “Stolichnij tekst” M. Gogolja і M. Bulgakova [“Metropolitan text” by M. Gogol and M. Bulgakov]. Poltava: ASMІ [in Russian].

Chyzhevskyi, D. I. (2003). Pro «Shynel» Hoholia [About the «Overcoat» by Gogol ]. Sorochynskyi yarmarok na Nevskomu prospekti. Ukrainska retseptsiia Hoholia (pp. 205-229). Kyiv: Fakt [in Ukrainian].

Shalahinov, B. B. (2011). Amadei Hofman i Amadei Motsart: shche raz pro muzychnist romantychnoi prozy [Amadeus Hoffman and Amadeus Mozart: Once more about the musicality of romantic prose]. In VII Mizhnarodni Chycherinski chytannia “Svitova literaturna klasyka u “velykomu chasi” (pp. 148-149). Lviv: LNU [in Ukrainian].

Shlegel, A. V. (1983). Lekcii o dramaticheskom iskusstve i literature [Lectures about dramatic art and literature]. Moskva: Nauka [in Russian].

Shlegel, F. (1983). Jestetika, filosofija, kritika [Aesthetics, philosophy, criticism]. Moskva: Nauka [in Russian].

Jejhenbaum, B. M. (1969). Kak sdelana «Shinel'» Gogolja [How is Gogol's «Overcoat» made ]. O proze (pp. 306-326). Leningrad: Hudozh. lit. [in Russian].

Bachtin, M. (1969). Die groteske Gestalt des Leibes. München: Carl Hanser Verlag.

Bachtin, M. (1990). Wolfgang Kaysers Theorie des Grotesken. Literatur und Karneval. Zur Romantheorie und Lachkultur (pp. 24-31). Frankfurt.

Flögel, K. F. (1788). Geschichte des Groteske-komischen. München: G. Müller.

Kayser, W. (1954). Das Groteske in Malerei und Dichtung. München.

Kayser, W. (1957). Das Groteske. Seine Geschtaltung in Malerei und Dichtung. Oldenburg.

Möser, J. (2000). Harlekin oder Vertheidigung des Groteske-komischen. Neuausgabe Edition Mnemosyne. Neckargmünd.

Schneegans, H.(1914). Geschichte des grotesken Satire. München.

##submission.downloads##

Як цитувати

NIKOLENKO, O. (2020). THE THEORY AND HISTORY OF THE GROTESQUE IN THE EUROPEAN LITERATURE (THE DYNAMIC OF THE NOTION). Філологічні науки, (26), 18–25. https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.26.191844

Номер

Розділ

Літературознавство