ДИНАМІКА СТРУКТУРИ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В АСПЕКТІ ДИХОТОМІЇ «СВІТЛО» Й «ТЕМРЯВА» (НА МАТЕРІАЛІ ПОВІСТЕЙ ЗБІРКИ «ВЕЧОРИ НА ХУТОРІ БІЛЯ ДИКАНЬКИ» М. ГОГОЛЯ)
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.26.191862Ключові слова:
художній образ, образ-персонаж, образ-символ, художній концепт, дихотомія «світло» й «темрява», християнське світосприйняття, фольклорний складникАнотація
У статті поняття «художній образ» розглядається в тісному зв’зку з поняттям «художній концепт», оскільки художній образ як нерозривна єдність об’єктивно- пізнавального та суб’єктивно-творчого початків є найважливішим засобом реалізації концептів у літературному творі. Доведено, що засобами реалізації концептів «світло» й «темрява» у повістях збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки» є образи-персонажі та образи- символи, які входять у їхнє смислове поле і відповідно до своїх учинків, поведінки, взаємодії з іншими персонажами представляють світлу чи темну сторону людського буття.
Визначено, що фольклорний складник є домінантним у поетиці ранніх творів М. Гоголя, чим і пояснюється наявність образів народної демонології у збірці «Вечори на хуторі біля Диканьки». Нечиста сила є одним зі складників концепту «темрява», і в повістях М. Гоголя вона найчастіше представлена образами чорта, відьми, чаклуна.
Аналіз повістей М. Гоголя в аспекті дихотомії «світло» і «темрява» дозволяє виділити дві групи художніх образів: 1) статичні, приналежність яких до світлих чи темних сил апріорі визначається їхньою сутністю та багатовіковою народною традицією (Бог, святий схимник, диявол, відьма, чаклун та ін.); 2) динамічні, які мають зробити вибір між добром і злом, що й допоможе розпізнати їхню сутність (Вакула, Петрусь та ін.). Зроблено висновок про те, що художні образи у творах М. Гоголя змінюються під впливом сил зла залежно від того, наскільки сильною є їхня віра. Це дає можливість говорити як про позитивну, так і про негативну динаміку образів-персонажів.
Посилання
Bushakov, V. A. (2014). Obraz Basavriuka v povesty N. V. Hoholia «Vecher nakanune Yvana Kupala» [The image of Basavrіuk in the story of N.V. Gogol «Evening on the eve of Ivan Kupala»]. Retrieved from http://turkolog.narod.ru/info/I21.htm (accessed 22.02.2014).
Gogol', N. V. (2009). Polnoe sobranie sochinenij i pisem : v 17 t. [Complete works and letters: in 17 books.]. T. 1 : Vechera na hutore bliz Dikan'ki [Evenings on a Farm Near Dikanka]. T. 2 : Mirgorod [Mirgorod]. Moskva: Izd-vo Moskovskoj Patriarhii [in Russian].
Zatonskyi, D. (1999). Bisivshchyna: dotychnist Hete i Hoholia [Devilishness: the likeness of Goethe and Gogol]. Zarubizhna literature, 22-23, 3-7.
Macapura, V. I. (2009). N. V. Gogol': hudozhestvennyj mir skvoz' prizmu pojetiki [N. V. Gogol: the artistic world through the prism of poetics]. Poltava: Poltav. Lіterator [in Russian].
Plachynda, S. P. (1993). Slovnyk davnoukrainskoi mifolohii [Dictionary of ancient Ukrainian mythology]. Kyiv: Ukr. Pysmennyk [in Ukrainian].
Skurativskyi, V. T. (1992). Misiatselik: ukr. nar. kalendar [Moonlight: Ukrainian folk calendar]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Ponomarov, A. P., Artiukh, L. F., & Kosmina, T. V. (1993). Ukrainska mynuvshyna: iliustrovanyi etnohrafichnyi dovidnyk [Ukrainian past: an illustrated ethnographic guide]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Fisak, I. V. (2014). Kontsepty “svitlo” i “temriava” u zbirkakh “Vechory na khutori bilia Dykanky” ta “Myrhorod” Mykoly Hoholia [Concepts “light” and “darkness” in collections “Evenings on a farm near Dikanka” and “Mirgorod” by Mykola Gogol] (PhD Thesis). Cimferopol [in Ukrainian].