НАРАТИВНІ ТЕХНІКИ В ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ДЖУЛІАНА БАРНСА (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНІВ «ЯК УСЕ БУЛО» І «КОХАННЯ І ТАКЕ ІНШЕ»)
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.25.191982Ключові слова:
Джуліан Барнс, англійська література, мотив, хронотоп, наратив, стиль, домінанта, літературна традиціяАнотація
У статті розглядаються наративні стратегії в художній прозі сучасного британського письменника Джуліана Барнса. Метою статті став усебічний аналіз наративних технік письменника: простежується жанровий зміст, аналізуються жанрові і стильові домінанти, основні мотиви. Особливе місце при аналізі відводиться дослідженню особистісних хронотопів героїв, котрі у структурі роману, об’єднуючись, виформовують загальний хронотоп твору. Наратив має різну фокалізацію, оскільки певна подія відтворюється по‐різному, з різних ракурсів бачення. Можливість змінювати точку зору на певну подію продукує поглиблення психологізму оповіді й ускладнює портретування персонажів. У художньому просторі твору виокремлюється комплекс екзистенційних мотивів (самотності, душі, забуття, «правильно‐неправильно»), що стає стильовою константою творчості письменника. Образи у творах не мають постійного набору ознак, а можуть еволюціонувати під тиском певних факторів: при зміні об’єкта рецепції або при зміні її суб’єктів. Наративні техніки, використані Джуліаном Барнсом, допомагають глибше осмислити добу, культуру, психологію особистості, а художні прийоми поглиблюють філософію твору, розширюють можливості наратора, активізуючи інтелектуальні здібності читача.
Посилання
Barns D. Kak vse bylo : roman / per. s angl. I.M. Bernshtein. Moskva : AST : Ermak, 2004. 252 s.
Barns D. Liubov i tak dalee : roman / per. T.Iu. Pokidaevoi. Moskva : AST, 2003. 284 s.
Tupakhina O.V. Poetyka postmodernistskoi prytchi u tvorchosti Dzhuliana Barnsa : avtoref. dys. … kand. filol. nauk : spets. 10.01.04. Kyiv, 2007. 18 s.