ГОГОЛЕВСКИЕ МОТИВЫ В РАССКАЗАХ ГРЭМА ГРИНА

Автор(и)

  • M. ALATEYA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.25.192000

Ключові слова:

типологiя, мотив, тема, релiгiйнiсть, смерть, мерцi, фантастичне

Анотація

У статті вперше в українському й англійському літературознавстві досліджується проблема типологічних сходжень мотивів і теми смерті, а також фантастичного  у  «Вечорах  на  хуторі  біля  Диканьки»  та  повістях  «Вій»,  «Ніс», «Портрет», «Шинель» Гоголя і ранніх оповіданнях Гріна «Друга смерть», «Кінець свята», «Кращий доказ». Метою дослідження є встановлення спільних і відмінних принципів художнього відображення мотивів смерті та фантастичного у Гоголя і Гріна. Дослідження здійснене з використанням порівняльного аналізу й урахувнням сучасного тлумачення понять «мотив», «лейтмотив», «тема», «фантастичне».

У процесі дослідження встановлено, що обидва письменники проявляють інтерес до смерті й пов’язаних із нею явищ уже в перших своїх творах – Гоголь у «Вечорах на хуторі біля Диканьки», Грін в оповіданнях «Друга смерть», «Кінець свята», «Кращий доказ». Однак якщо у Гоголя смерть присутня як й ігровий елемент («Сорочинський ярмарок»), і лейтмотиви в інших творах, то в аналізованих оповіданнях Гріна смерть із самого початку постає як лейтмотив і як тема. Найбільша схожість у художній розробці мотивів і теми смерті у Гріна спостерігається з більш пізньою повістю Гоголя «Шинель». Фантастичне у Гріна також співвідносне тільки з фантастичним пізніх повістей Гоголя, оскільки Гріну не властивий різновид інфернально‐сатанинської та казкової фантастики, такий характерний гоголівським «Вечорам на хуторі біля Диканьки».

Наукова  новизна  дослідження  полягає  як  у  самій  постановці  проблеми «Гоголь – Грін», що не розглядалася раніше, так і в перспективі вивчення інших типологічних аспектів цієї проблеми.

Посилання

Halych O. Nazarets V, Vasylev E. Teoriia literatury : pidruchnyk. Kyiv : Lybid, 2001. 488 s.

Gogol N.V. Vechera na khutore bliz Dikanki ; Revizor : povesti. Kharkov ; Belgorod : Knizhnyi klub “Klub semeinogo dosuga”, 2015. 400 s.

Gogol N.V. Mirgorod ; Portret ; Shinel. Kharkov : Prapor, 1975. 366 s.

Literaturnaia entciklopediia terminov i poniatii. Moskva : Intelvak, 2003. 1600 s.

Literaturoznavchyi slovnyk‐dovidnyk / za red. R.T. Hrom’iaka, Yu.I. Kovaliva, V.I. Teremka. Kyiv : Akademiia, 2007, 752 s. (Nota bene).

Sokolov B.V. Gogol : entciklopediia. Moskva : Algoritm, 2003. 544 s. (Russkie pisateli).

Todorov Tc. Vvedenie v fantasticheskuiu literature. Moskva, 1977. 144 s.

Chernysheva T.A. Priroda fantastiki. Irkutsk, 1985. 336 s.

Greene G. Collected short stories. Liberia. : Penguin Books, 1986. 367 p.

Finné J. La littérature fantastique. Essai Sur l`organization Surnaturelle. Bruxelles : Universite de Bruxelles, 1980. 216 p.

Jacquemin G. Litterature fantastique. Paris : Fernand Nathan, 1974. 179 p.

Lexique destermes littéraires. Paris : Librairie générale Française, 2001. 475 p.

Malrieu J. Le fantastique. Paris : Hachette, 1992. 160 p.

##submission.downloads##

Як цитувати

ALATEYA, M. (2020). ГОГОЛЕВСКИЕ МОТИВЫ В РАССКАЗАХ ГРЭМА ГРИНА. Філологічні науки, (25), 70–75. https://doi.org/10.33989/2524-2490.2017.25.192000

Номер

Розділ

Літературознавство