ТЕАТР М. МЕТЕРЛІНКА Й УКРАЇНСЬКЕ ДРАМАТИЧНЕ МИСТЕЦТВО ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2490.2019.31.195631Ключові слова:
символістська драма, «статичний театр», «театр мовчання», «театр другого діалогу», «театр смерті», конфлікт, внутрішня дія, символ, метамоваАнотація
У статті здійснено спробу компаративного аналізу творів М. Метерлінка («Сліпі») й О. Олеся («Танець життя») на вісі специфіки реалізації їхніх ідейноестетичних концепцій. Окреслено корінні зміни в жанровій структурі драматичного твору межі ХІХ – ХХ сс., виявлено загальноєвропейські й національні окраси розвитку символістського театру. З`ясовано, що концентрація уваги письменників на розкритті внутрішньої картини світу, переміщення динаміки розвитку з учинків на сферу психології створили умови для нового типу побудови твору, де велике значення має ідейна, пізнавальна структура, тобто внутрішній сюжет. Підкреслено, що використання митцями елементів символістської драми (песимізм, містика, ірраціоналізм, умовний хронотоп, внутрішня дія, аналітична композиція, підтекст, розгорнута система символів, метамова тощо) зубумовлене не особистими вподобаннями, а насамперед їхньою інтенційованістю на інтелектуалізм драматичного мистецтва.Для висвітлення концепції символістського театру у ході порівняльного аналізу в проблемне поле дослідження було залучено теоретичні напрацювання бельгійського письменника.
Посилання
Dem`ianivska, L. S. (1992). Symvolizm yak odyn z napriamiv ukrainskoi literatury (Dramy Oleksandra Olesia) [Symbolism as one of the directions of Ukrainian literature (Drama by Alexander Oles)]. Ukrainska mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 9-10, 25-28 [in Ukrainian].
Etkind, E. (1958). Teatr M. Meterlinka [Theatre of M. Maeterlinck]. In M. Meterlink, P’esy [Plays] (pp. 5-32). Moskva: Iskusstvo [in Russian].
Meterlink, M. (1958). Slepye [The blind]. In M. Meterlink, P’esy [Plays]. Moskva: Iskusstvo [in Russian].
Nevrlyi, M. (1994). Dramatychni tvory, proza, pereklady, dytiacha literatura [Dramatic works, prose, translations, children’s literature]. In Oleksandr Oles, Zhyttia i tvorchist [Alexander Oles: Life and Creativity] (pp. 102-125). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Oles, O. (1990). Tanets zhyttia [The dance of life]. In Oleksandr Oles, & R. P. Radyshevskyi (Ed.), Tvory [Writings] (Vol. 2, pp. 106-116). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Oliinyk, O. (1994). Kriz shaty povsiakdennosti (Osoblyvosti symvolistskoi dramy Oleksandra Olesia) [Through the apparel of everyday life (Peculiarities of Alexander Oles symbolist drama)]. Slovo i chas [Word and time], 4-5, 15-19 [in Ukrainian].
Rudakivska, S. V. (1996). Vichnyi poshuk shchastia. Dva uroky po vyvchenniu p’iesy-feierii M. Meterlinka «Synii ptakh» 11 kl. [Eternal search for happiness. Two lessons on play-extravaganza studying of M. Meterlink’s “Blue Bird” 11th class.]. Zarubizhna literatura v navchalnykh zakladakh [Foreign literature in educational institutions], 1, 31-35 [in Ukrainian].