COMPARATIVE ANALYSIS OF THE TRILOGY THE ORESTEIA BY AESCHYLUS AND THE NOVEL CRIME AND PUNISHMENT BY F. DOSTOEVSKY
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2490.2020.33.228207Ключові слова:
компаративний аналіз, тема, ідея, проблематика, жанр, структура, стильАнотація
У статті здійснено спробу компаративного аналізу трилогії «Орестея» Есхіла та роману «Злочин і кара» Ф. Достоєвського. Відзначено, що компаративістика досліджує історичні процеси диференціації й розходження та збіги й уніфікації літературних явищ, а одним із її завдань є формування – на тлі існуючих різниць і розбіжностей – синтетичного образу літератури. Більше того, вона об’єднує в одне ціле набуті в дослідженнях знання про літературу, про її місце в культурі та у відповідному цивілізаційному колі. З’ясовано, що в основі компаративного аналізу лежить дослідження генетичних та контактних зв’язків. Зіставлення трилогії Есхіла «Орестея» та роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара» проводилося на рівні генетичних зв’язків і базувалося на тому підрозділі компаративістики, який зосереджує в собі різноманітні емпіричні дослідження, що стосуються впливів і відношень окремих літератур. Виявлено схожість творів у тематичному, ідейному, проблемному аспектах, почасти – у жанровому; відмінності відзначаємо в змалюванні героїв, стильовому розмаїтті, структурних особливостях.
Посилання
Dostoevsky, F. M. (2009). Prestuplenie i nakazanie [Crime and Punishment]. Sankt-Peterburg: Azbukaklassika Publ [in Russian].
Halych, O., Nazarets, V., & Vasiliev, E. (2001). Teoriia literatury [Theory of literature]. Kyiv: Lybid Publ [in Ukrainian].
Hupalo, O.-Kh. S. (2017). Obrazy pryrodnykh stykhii u romani F. M. Dostoievskoho “Zlochyn i kara” [Images of natural elements in Dostoevsky’s novel Crime and Punishment]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 7 (47), 182-187 [in Ukrainian].
Marchenko, N. P. (2005). Nauka, yaka dedali bilshe vyznachatyme metodyku vykladannia literatury [The science that will increasingly determine the method of teaching literature]. Tema [Topic], 1/2, 4-13 [in Ukrainian].
Maslova, H. M. (2009). Vplyv movlennievykh zhanriv na formuvannia movnoi osobystosti u romani F. M. Dostoievskoho “Zlochyn i kara” [The influence of speech genres on the formation of language personality in Dostoevsky’s novel “Crime and Punishment”]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu Ostrozka akademiia. Ceriia “Filolohiia” [Scientific notes of the National University “Ostroh Academy”. Philology Series] (Is. 8 (76, pp. 79-82). Ostroh: NaUOA [in Ukrainian].
Nalyvayko, D. S. (2006). Teoriia literatury y komparatyvistyka [Theory of literature and comparative studies]. Kyiv [in Ukrainian].
Nikolenko, O. M. (2011). Komparatyvnyi pidkhid u vyvchenni svitovoi literatury u starshykh klasakh zahalnoosvitnoi shkoly [Comparative approach in the study of world literature in senior classes of secondary school]. World literature in secondary schools of Ukraine [World literature in secondary schools of Ukraine], 6, 16-23 [in Ukrainian].
Pashchenko, V. (1981). Ellinskyi teatr i yoho uslavleni trahichni poety [Hellenic theater and its famous tragic poets]. In B. Ten (trans.), Davnohretska trahediia [Ancient Greek tragedy] (pp. 5-24). Kyiv [in Ukrainian].
Pushak, Yu. (2011). Osoblyvosti kompetentnoho chytannia tvoriv Dostoievskoho v suchasnii
Ukraini (1991–2008) [Peculiarities of competent reading of Dostoevsky’s works in modern Ukraine (1991–2008)]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Inozemni movy [Bulletin of Lviv University. Series: Foreign languages], 18, 233-240 [in Ukrainian].
Ten, B., & Sodomora, A. (Trans.). (2006). Davnohretska trahediia. Eskhil. Sofokl. Evripid [Ancient Greek tragedy. Aeschylus. Sophocles. Euripides]. Kharkiv: Folio Publ. [in Ukrainian].
Ulitska, D. (2008). Literatura. Teoriia. Metodolohiia [Literature. Theory. Methodology]. Kyiv [in Ukrainian].