ЕКФРАЗИС І МЕТАЕКФРАЗИС В ЕСЕ ДЖУЛІАНА БАРНСА ПРО КАРТИНУ ТЕОДОРА ЖЕРІКО «ПЛІТ МЕДУЗИ»: КОГНІТИВНО-ПОЕТОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2490.2020.33.228247Ключові слова:
екфразис, метаекфразис, есе, мистецький твірАнотація
Статтю присвячено вивченню когнітивно-поетологічного ракурсу взаємодії екфрастичних та метаекфрастичних контекстів в есе Джуліана Барнса про живописне полотно Теодора Жеріко «Пліт медузи». Запропоновано використовувати термін «метаекфрастичний контекст» на позначення таких фрагментів есе, які, не будучи безпосереднім екфрастичним описом картини, мають тісний смисловий зв’язок з екфрастичними описами. У дослідженні застосовано методологічний апарат когнітивної поетики. У результаті аналізу з’ясовано, що смислову взаємодію екфрастичних та метаекфрастичних контекстів у тексті есе забезпечують такі лінгвокогнітивні й лінгвопоетологічні засоби як діалогічність, гіпотетична модальність та концептуальна метафора.
Посилання
Alhadeff, A. (2008). Julian Barnes and the “Raft of the Medusa”. The French Review, 82(2), 276‒291. http://www.jstor.org/stable/25481546
Andreeva, K. & Beloborodko, K. (2016). Novy`e podxody` k vpolne tradicionnomu ponyatiyu “E`kfrazis”: v dialoge lingvistiki i iskusstva [New approach to very traditional notion “ekphrasis” in the dialogue of linguistics and art]. Universum: filologiya i iskusstvovedenie [Universum: Philology and arts studies], 11 (33). Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/novye-podhody-kvpolne-traditsionnomu-ponyatiyu-ekfrazis-v-dialoge-lingvistiki-i-iskusstva [in Russian].
Armas, F. A. de (2005). Simple Magic: Ekphrasis from Antiquity to the Age of Cervantes. In F. A. de Armas (Ed.), Ekphrasis in the Age of Cervantes (pp. 13-31). Lewisburg, PA: Bucknell University Press.
Barnes, J. (2017). Keeping an eye open: essays on art. First American Edition. New York: Vintage International.
Epshtein, M. N. (1988). Na perekrestke obraza i poniatiia: esseizm v literature Novogo vremeni [At the crossroads of image and concept: Essayism in Modern Literature]. Paradoksy novizny [The paradoxes of novelty] (pp. 334-380). Moskva: Sovetskii pisatel [in Russian].
Geller, L. (2002). Voskreshenie ponyatiya, ili slovo ob ekfrasise [Resurrection of the concept, or the word about ekphrasis]. In L. Geller (Ed.), Ekfrasis v russkoj literature: Trudy Lozanskogo simpoziuma [Ekphrasis in Russian literature: Proceedings of the Lausanne symposium] (pp. 5-22). Moskva: MIK [in Russian].
Generaliuk, L. (2013). Ekfrazys i hipotypozys: problemy dyferentsiatsii [Ehphrasis and hypotyposis: Problems of differentiation]. Slovo i chas [Word and Time], 11, 50-61 [in Ukrainian].
Hanych, D. I., & Oliinyk, I. S. (1985). Slovnyk linhvistychnykh terminiv [Dictionary of linguistic terms]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
Harris, J. C. (2006). The Raft of the Medusa. An Analysis of Géricault’s Portrayal of Race, Politics and Class. Archives of General Psychiatry, 63 (6), 602-603.
Ivanova, N. (2007). Spetsyfika eseiu yak zhanru khudozhno-nebeletrystychnoi literatury [The peculiarities of essay as a genre of non-fiction]. Slovo i chas [Word and Time], 9, 15-25 [in Ukrainian].
Izotova, N. P. (2018). Ihrova stylistyka suchasnoho anhlomovnoho khudozhnoho naratyvu v linhvistyc-hnomu vysvitlenni (na materiali romaniv Dzh. M. Kutzee) [Ludic stylistics of contemporary English fictional narrative from a linguistic perspective: A Study of J. M. Coetzee’s novels]. (D diss.). Kyiv: National Linguistic University [in Ukrainian].
Julian Barnes. Encyclopaedia Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/biography/Julian-Barnes Lebid, Ye. M. (2012).
Metatekst poezii T. H. Shevchenka i ukrainska literatura: davnia ta nova doba. [Metatext of T. G. Shevchenko’s poetry and Ukrainian literature: ancient and modern times]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Matvieieva, T. S. (2017). Romannyi dyskurs ukrainskoi literatury druhoi polovyny XIX stolittia yak metatekst: model svitu, zhanrovi transformatsii [The Ukrainian Novel Discourse of the Second Half of the XIX Century as a Metatext: the World Model, Genre Transformations]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Ovchynnikova, A. P. (2002). Vyrazhalni zasoby movnoho dyskursu u metakhudozhnomu konteksti [Expressive means of verbal discourse in a meta-artistic context]. (D diss.). Odesa [in Ukrainian].
Shebelist, S. (2007). Teoretychni aspekty zhanru eseiu. [Theoretical aspects of essay]. Slovo i chas. [Word and Time], 11, 48-56 [in Ukrainian].
Théodore Géricault. Encyclopaedia Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/biography/Theodore-Gericault
Verdonk, P. (2005). Painting, poetry, parallelism: Ekphrasis, stylistics and cognitive poetics. Language and Literature, 14 (3), 231-244.
Vorobyova, O. (2017). Virtual narrative in Virginia Woolf’s “A Simple Melody”: Cognitive and semiotic implications. In E. Chrzanowska-Kluczewska, O. Vorobyova (Eds.), Language – Literature – the Arts: A Cognitive-Semiotic Interface (pp. 95-112). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Vorobyova, O. P. (2013). Lingvistika segodnya: reinterpretaciya e’pistemy’ [Linguistics today: reinterpretation of the episteme]. Visnyk KNLU. Seriia filolohiia [Messenger of Kyiv national linguistic university. Series philology], 16 (2), 41-47 [in Russian].
Vorobyova, O., Lunyova, T. (2020). Verbal and non-verbal facets of metaekphrastic writing: A cognitive study of John Berger’s essays on visual art. Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, 2020, V (2), December 2020. in print.
Webb, R. (2009/ 2016). Ekphrasis, imagination and persuasion in ancient rhetorical theory and practice. London and New York: Routledge.
Yatsenko, E. V. (2011). “Lyubite zhivopis, poety`…”. Ekfrasis kak xudozhestvenno-mirovozzrencheskaya model [“Love painting, poets…” Ekphrasis as an artistic worldview model]. Voprosy filosofii [Issues in philosophy]. Retrieved from http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=427 [in Russian].